måndag 19 november 2012

Att göra sånt man tycker om

Jag älskar att baka och laga mat. Det behöver inte va superavancerat jämt men det ska vara roligt. Och på senaste tiden har jag haft lite idetorka. Så i lördags följde en ny kokbok med hem. Dessutom en kokbok som går lite i samma spår som mat jag tycker om att både laga och äta. Nyttigt och gott. Men INGEN jäkla diet-bok. Bara tips på bra mat och hur man kan tänka kring råvarorna och likn.

Jag lagar all sorts mat och utesluter inget. I min mat finns protein, fett och kolhydrater(som så många är rädda för..) Men det handlar mer om vilket typ av mat man väljer. Välj t.ex Råris istället för jasminris. Mer mättnad, bättre innehåll och långsammare kolhydrater som inte gör att blodsockret skjuter i höjden lila snabbt. Dinkel istället för vetemjöl, fullkorn istället för vitt. Grovt bröd(inte färgen utan innehållet..) istället för ljust. Det är så mycket lättare att laga mat och anpassa även efter allergier osv. Det finns så mycket man kan laga och man får prova sig fram.

Vet inte riktigt vart jag vill komma men min utmaning med denna nya boken(och många andra jag redan har) är att minst en gång i veckan laga en maträtt jag aldrig lagat innan. Så man lär sig mer och får inspiration. Det krävs ju lite planering men det gillas!

Sov gott hörni :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar