måndag 18 maj 2009

Vänner.

Ibland saknar man vissa vänner väldigt mycket. De som man vet att de verkligen bryr sig. De som man önskar att man kunde träffa när som helst och alltid känna sig lika uppskattad. Och när de vännerna bor långt borta och just detta är något man inte kan göra så saknar man dem så otroligt mycket. De som verkligen bryr sig, som ser på en om ens värld håller på att rasa samman eller om man bara behöver en kram. Och det är just de vännerna som även finns där när man mår bra. Som frågar hur man mår, inte bara när man är ledsen. De som alltid finns där. Just de personerna saknar jag.

Man har så många ytliga kontakter, och ju äldre man blir ju svårare verkar det bli för människor att släppa andra inpå. Man vill inte visa sina innersta känslor eller vad man egentligen vill. Själv är jag en väldigt blandad person. Beror på helt vem det är som jag möter och hur jag känner att den människan bemöter mig. Om hon/han känner ett äkta intresse för mig eller bara det klassiska. Även om det är en människa som man lätt kan öppna sig för. Ofta ger det också lika tillbaka, att den personen öppnar sig för dig.

Men när man var yngre verkar det som att detta var mycket lättare, att öppna sig för varandra. Nu kan det vara så svårt att även få en av sina nära vänner att berätta vad som tynger dem. Man ser att de inte mår bra men ändå är det som en osynlig vägg finns i mellan ibland.

Och de vänner som man inte står jätte nära men ändå som inte bara är en ytlig kontakt. Hur frustrerande kan det inte vara att se den personen må dåligt men man känner sig så maktlös. Man vill så gärna hjälpa, säga de rätta sakerna och få personen att må bättre. Men istället står man där och gör ingenting hur mycket man än vill.

Man vill inte trampa någon på tårna, säga fel saker, inkräkta på personens innersta. För man vill inte bli bortstött eller avvisad. Men samtidigt vill man kunna vara där för den personen. Handlar det bara om feghet? Jag vet inte. Jag kanske har helt fel och babblar om ingenting. Men det är ju det en blogg är till för ibland.

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar